Miten merkitys muuttuu markkinoinniksi
Voiko yritysten vastuullisuusviestintään luottaa? Miten tavallinen kuluttaja voi erottaa vastuullisen tuotteen tai palvelun vähemmän vastuullisesta? Millainen on aidosti arvovetoinen yritys ja työnantaja?
Antti Isokankaan, Jani Niipolan ja Riku Vassisen Viherpesuopas – Miten merkitys muuttuu markkinoinniksi(Nemo, 2022) on katsaus siihen, miten yritykset pyrkivät nostamaan vastuullisuuden ja merkityksellisyyden liiketoimintansa ytimeen – ja miten ne sortuvat usein viherpesuun, pinkkipesuun ja muihin hyviä tekoja liioitteleviin pesuohjelmiin.
Viherpesu ei ole harmitonta. Huonoimmillaan se on aidon vastuullisuuden vastakohta. Viherpesuopas esitteleekin esimerkkejä yrityksistä ja brändeistä, jotka ovat uudistaneet liiketoimintansa aidon merkityksellisyyden pohjalta ja rakentaneet vastuullisuudesta markkinoinnin ja viestinnän menestystarinoita. Samalla se auttaa tavallista kuluttajaa ja työntekijää tunnistamaan tekopyhyyden ja tekemään arvopohjaisia valintoja.